top of page
  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn

ALGEMENE VOORWAARDEN VANMARCKE (versie 20.03.2025)


ARTIKEL 1. ALGEMEEN

1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: VANMARCKE: VANMARCKE BV, met zetel te 8630 Veurne, Sint-Idesbaldusstraat 29 en met ondernemingsnummer 0842.303.755; de Klant: de koper van een artikel van VANMARCKE, zijnde een Consument dan wel een professionele klant; Consument heeft de betekenis in de zin van het Wetboek Economisch Recht, d.w.z. wanneer de Klant het artikel dat het voorwerp van deze overeenkomst uitmaakt, aanschaft of gebruikt voor niet-beroepsmatige of niet-commerciële doeleinden.

1.2 Behoudens andersluidend schriftelijk beding wordt elke offerte en elke overeenkomst afgesloten door VANMARCKE, beheerst door deze voorwaarden, die er integraal deel van uitmaken, geacht te worden gekend en aanvaard te zijn door elke partij en die van rechtswege voorrang hebben op eventueel andersluidende aankoopvoorwaarden van één van de partijen. Onderhavige algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle aan VANMARCKE overgemaakte bestellingen of opdrachten (per brief, per fax of per e-mail).

1.3 Indien enige bepaling van deze contractuele voorwaarden nietig is, zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven en zullen partijen de nietige bepalingen vervangen door een andere bepaling die het doel en de strekking van de nietige bepaling zoveel mogelijk benadert. Bij interpretatie van deze contractuele voorwaarden is de Nederlandstalige versie doorslaggevend.

 

ARTIKEL 2. AANBIEDING EN TOTSTANDKOMING VAN BESTELLING

2.1 Alle offertes VANMARCKE zijn vrijblijvend. VANMARCKE is slechts gebonden door een bestelling nadat deze schriftelijk bevestigd wordt door VANMARCKE of nadat de uitvoering ervan begonnen is door VANMARCKE. De informatie omtrent de producten, de afmeting en de prijszetting, alsook de gedetailleerde orderinformatie, zijn opgesteld en meegedeeld onder voorbehoud van wijziging en correctie.

2.2 Ieder aanbod op de website van VANMARCKE is slechts een uitnodiging aan de Klant om een aankoop te verrichten, en kan bijgevolg niet beschouwd worden als een bindend aanbod uitgaande van VANMARCKE ten aanzien van de Klant. Het aanbod is bovendien slechts geldig zolang de voorraad strekt.

2.3 De online aangeboden artikelen worden door VANMARCKE met de nodige aandacht opgevolgd. Toch kan het gebeuren dat de aangeboden informatie onvolledig of niet up-to-date is. Kennelijke vergissingen of fouten alsook het al dan niet op voorraad zijn van de artikelen binden VANMARCKE niet. VANMARCKE  is wat de juistheid en volledigheid van de aangeboden informatie betreft slechts gehouden tot een middelenverbintenis. VANMARCKE is in geen geval aansprakelijk voor fouten, zet- of drukfouten.

2.4 Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat een orderbevestiging aan de Klant is overhandigd door VANMARCKE dan wel, in het geval het aanbod via de website is gedaan, per e-mail is verzonden naar het door Klant opgegeven e-mailadres. Een op naam gestelde offerte heeft een geldigheidsduur van twee (2) weken, tenzij een andere termijn in de offerte staat vermeld.

2.5 Bij bestelling wordt doorgaans een voorschot gevraagd van 30%. Bij levering dient de overige 70% betaald te worden, strikt contant.

2.6 De prijs is deze vermeld in de overeenkomst, behoudens wanneer VANMARCKE genoodzaakt wordt deze prijs aan te passen ten gevolge van een doorgevoerde prijswijziging en/of ten gevolge van een stijging van de materialen, sociale laste, of de loonkosten. Op sommige toestellen is een lange leveringstermijn voorzien. Indien in de periode tussen de ondertekening van de bestelbon en de datum van levering een prijsstijging wordt doorgevoerd, door de fabrikant, wordt met dezelfde percentuele verhouding deze prijsverhoging toegepast op de Klant. De prijsherziening zal overeenkomstig deze wijzigingen geschieden na schriftelijke kennisgeving aan de Klant. In dat geval geldt de nieuwe prijs zoals vermeld op de voorzijde van de factuur. Bedraagt deze prijsherziening meer dan 10% dan is de Klant gerechtigd om de overeenkomst op te zeggen middels een aangetekende kennisgeving binnen de 5 dagen na kennisname van de prijsherziening en dit zonder dat VANMARCKE noch de Klant gehouden kan zijn tot enige schadevergoeding.

2.7 De totaalprijs vermeld in het contract is exclusief BTW en andere belastingen en taksen van welke overheid dan ook en wordt op de factuur vermeerderd met alle belastingen en taksen zoals deze van toepassing zijn op de dag van de levering. Zelfs zonder expliciete vermelding op de bestelbon komen onverminderd bij:  BTW, milieutaks, recupel en auteursrechten. De kosten van levering en andere bijkomende kosten zijn standaard niet inbegrepen in de prijs.

2.8 Indien het gaat om een duurovereenkomst (huurovereenkomst, herstellingsovereenkomst, …) dan wordt per 1 januari een indexaanpassing toegepast, op basis van de index der consumptieprijzen.

2.9 Indien de Klant de overeenkomst annuleert of weigert het product/de producten af te nemen is VANMARCKE gerechtigd om zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke machtiging de overeenkomst te ontbinden ten laste van de Klant middels een aangetekend schrijven in die zin. In dat geval is de Klant van rechtswege gehouden tot betaling van een schadevergoeding waarvan het minimum forfaitair wordt vastgelegd op 30% van de prijs, excl. BTW, onverminderd het recht van VANMARCKE om de meerdere schade te bewijzen. Indien VANMARCKE de overeenkomst expliciet annuleert beschikt de Consument over dezelfde rechten. Ingeval van overmacht is de in gebreke blijvende partij van rechtswege gemachtigd om de overeenkomst te ontbinden middels een aangetekend schrijven in die zin en zonder enige gehoudenheid tot schadevergoeding. De stopzetting of wijziging van de productie van de bestelde koopwaar maakt in ieder geval een situatie van vreemde oorzaak uit.

 

ARTIKEL 3. LEVERINGEN, INSTALLATIES, HERSTELLINGEN

3.1 De levering van de producten en diensten zal in de mate van het mogelijke gebeuren binnen het tijdstip dat in de individuele orderbevestiging is doorgegeven. De leveringstermijnen zijn louter indicatief. De leveringstermijnen zijn dan ook zonder enige verbintenis in hoofde van VANMARCKE. De niet-naleving ervan kan geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding, noch tot annulering van de overeenkomst door de Klant.

3.2 Er rust geen vormings- en/of opleidingstaak op VANMARCKE. De Klant dient zelf in te staan voor alle noodzakelijke opleidingen of op een andere manier voldoende kennis te hebben toegeëigend om als professionele gebruiker Microsoft Windows en Microsoft Office te gebruiken. Vorming en/of opleiding door VANMARCKE gebeurt enkel indien dit uitdrukkelijk in de overeenkomst werd overeengekomen en gebeurt standaard tegen betaling van vergoeding.

3.3 Ingeval van installatie door VANMARCKE: Het  plaatsen, monteren en uittesten van de toestellen en eventueel netwerk is standaard niet in de prijs inbegrepen tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Meestal wordt de computer dan in de lokalen van VANMARCKE vooraf getest, ook deze kosten vallen ten laste van de Klant.  De nodige kabels en andere accessoires vallen  ten laste van de Klant.

De kans is groot dat door wijzigingen aan uw hardware vroegere software niet meer (volledig) functioneert of delen opnieuw geïnstalleerd moeten worden, daarvoor is VANMARCKE niet verantwoordelijk. Het is zo goed als zeker dat bij een ombouw of uitbreiding van een bestaande installatie er onverwachte en moeilijk voorspelbare  kosten zullen voortvloeien, de Klant engageert zich deze extra kosten te betalen. Ook aanpassingen van software door incompatibiliteiten of nieuwe concepten van de hardware, vallen ten laste van de Klant. Wanneer de Klant hardware aankoopt bij een derde partij is de kans zeer groot dat er incompatibiliteiten optreden tussen de hardware en de software waaronder cc-pakketten, het uitzoeken en rechtzetten van deze onjuistheden vallen ten laste van de Klant. De overeenkomst met VANMARCKE betreft dan ook steeds een inspanningsverbintenis en niet een resultaatsverbintenis.  Bij bepaalde apparaten hoort een stuurprogramma (driver) of een applicatiepakket om het toestel ten volle te kunnen benutten (bv bij een DVD wordt geen ‘play-software’ geleverd), deze software is standaard niet in de prijs begrepen, behoudens anders vermeld.  Bij aankoop van hardware dient de Klant uitdrukkelijk op de bon te laten plaatsen wat hij van plan is om uit te voeren op deze computer, welke software hij wenst te draaien ; alles wat niet vermeld  werd, kan nadien niet verhaald worden tegenover VANMARCKE, het is dus de klant gehouden vooraf zijn wensen schriftelijk mee te delen.

3.4 Ingeval Microsoft 365 Cloud Services werd voorzien: De Klant handelt direct met Microsoft. De infrastructuur van de Klant draait in een datacenter van Microsoft. Op het moment dat de Klant een storing ondervindt, gaat VANMARCKE samen met de Klant naar Microsoft om de storing trachten op te lossen. De Klant machtigt VANMARCKE om namens de Klant de algemene voorwaarden tussen de Klant en Microsoft goed te keuren. VANMARCKE kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor onderbrekingen of slecht werken van de Microsoft services of applicaties.

3.5 Ingeval support of herstellingen door VANMARCKE: VANMARCKE heeft een beperkte ploeg van medewerkers en doet soms beroep op onderaannemers; het kan dus voorkomen dat de Klant niet dezelfde dag antwoord of interventie krijgt en enige dagen moet wachten.

Wanneer de Klant oproept voor een herstelling wordt deze volgens een first-in first-out planning afgewerkt, tenzij de Klant een onderhoudscontract heeft, dan krijgt hij voorrang op deze zonder onderhoudscontract.  Ook binnen de Klanten met onderhoudscontract geldt een first-in first-out regeling.  Indien blijkt dat een toestel economisch onherstelbaar is of wanneer de Klant na een interventie beslist het toestel niet te laten herstellen, dan heeft VANMARCKE toch het recht zijn kosten aan te rekenen  met een minimum van 50 Euro (excl. B.T.W.).

3.6 VANMARCKE kan in geen geval verantwoordelijk gesteld worden voor het feit dat door programmatorische interventies gegevens verloren gaan. De Klant moet er telkens zeker van zijn dat er kopies genomen zijn voor de aankomst van de technieker of een vertegenwoordiger van VANMARCKE.  Indien deze persoon per ongeluk de gegevens uitwist, dan is de Klant verantwoordelijk voor zijn kopies, en dient hij deze terug ter beschikking te stellen voor het rechtzetten van de fout. Zoals in de handleiding vermeld is het heel belangrijk dat er meerdere kopies worden genomen van dezelfde bestanden (drie generaties).  De Klant engageert zich regelmatige (bv maandelijks) zijn back-up te verifiëren m.a.w. na te gaan of de back-up wel degelijk (nog) correct uitgevoerd wordt, immers door allerlei omstandigheden kan een back-up-routine in de fout gaan of vastlopen.

3.7 Indien u gebruik maakt van een telecommunicatiesysteem of draadloze netwerken om gegevensbestanden door te sturen tussen verschillende computers  of om te werken op een andere locatie dan deze waar de gegevens staan, lees aandachtig deze paragraaf. Telecommunicatie is zeer broos en kan foutlopen door veel factoren die niet door de leverancier controleerbaar zijn.  Wanneer de communicatie van een dusdanig belang is dat een uitval van een paar dagen niet veroorloofd is, dan dient de klant expliciet een back-upsysteem te bestellen bij de leverancier.  De leverancier kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor het verlies geleden door  een gebrekkige telecommunicatie, de eventuele dagen van inactiviteit van de communicatie leiden in geen geval tot een teruggave hetzij volledig hetzij gedeeltelijk van het communicatieabonnement en aanverwante kosten. Wat communicatiesoftware betreft kan het gebeuren dat u als gebruiker de indruk hebt dat de verzending goed verlopen is, maar niets garandeert u dat het bestand goed zal aankomen bij de gebruiker.

3.8 Licentie Software: Programmatuur is door de wetgeving beschermd als intellectuele eigendom van het softwarehuis. In die zin is het duidelijk dat de levering van programma's enkel als voorwerp van gebruikslicentie mag geïnterpreteerd worden. Deze programma's zullen dan ook niet mogen worden overgemaakt ten kosteloze of ten bezwarende titel, onder welke vorm ook, of zou niet kunnen veranderd worden met het oog op het gebruik ervan op een ander toestel dan hetgeen waarvoor de licentie werd. Indien een prijs opgegeven wordt voor een licentie van software, wordt deze steeds opgegeven voor gebruik op één werkpost (monouser – mono-onderneming) tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

ARTIKEL 4. BETALING

4.1 Behoudens andersluidende bepalingen op de orderbevestiging en/of factuur, zijn de facturen contant betaalbaar op factuurdatum. Bij bestelling wordt een voorschot gevraagd van 30%. Bij levering dient de overige 70% betaald te worden, strikt contant. Voor het gemak van facturatie stelt VANMARCKE vaak een globale factuur op van prestaties lopende over meerdere maanden. De Klant geeft uitdrukkelijk zijn akkoord met deze manier van werken.

4.2 Bij niet-betaling of laattijdige betaling door een Consument: In geval van wanbetaling van het geheel of een gedeelte van de prijs, zijn de bepalingen uit boek XIX van het Wetboek Economisch Recht van toepassing, en zal VANMARCKE de klant een gratis herinnering sturen om het verschuldigde bedrag te voldoen binnen 14 kalenderdagen. Betaalt de klant niet binnen die termijn, dan wordt het openstaande bedrag verhoogd met een jaarlijkse intrest berekend tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties berekend vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de gratis herinnering aan de klant werd verstuurd, alsook met een forfaitaire vergoeding van:

  • 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is;

  • 30 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;

  • 65 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.

4.4 Bij niet-betaling of laattijdige betaling door een professionele Klant: Wanneer de facturen niet tijdig betaald werden is van rechtswege en zonder enige voorafgaande ingebrekestelling een nalatigheidsintrest verschuldigd zoals berekend overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2002 inzake de betalingsachterstand bij handelstransacties, tot op datum van de effectieve betaling. Daarnaast is van rechtswege en zonder enige voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 150,00 euro.

4.5 Ingeval van niet betaling op de vervaldag is VANMARCKE gerechtigd om na aangetekende ingebrekestelling zonder rechterlijke machtiging de overeenkomst te ontbinden ten laste van de Klant middels een aangetekende kennisgeving in die zin. In dat geval kan VANMARCKE de koopwaar terughalen waar zij zich bevindt en is de Klant van rechtswege gehouden tot betaling van een schadevergoeding waarvan het minimum forfaitair wordt vastgesteld op 30% van de prijs, excl. BTW, het meer gevorderde door VANMARCKE te bewijzen.

4.6 Alle geleverde goederen blijven de volledige eigendom van VANMARCKE tot de integrale betaling van alle vorderingen van VANMARCKE, zo in hoofdsom, kosten en interesten, op grond van de overeenkomst en/of eerdere dan wel latere overeenkomsten van dezelfde aard, alsook eventuele schadevergoedingen t.a.v. dezelfde Klant. Ieder risico voor beschadiging of verlies van de goederen is ten laste van de Klant.

4.8 Door niet-betaling van de factuur op haar vervaldag worden alle nog verschuldigde bedragen onmiddellijk opeisbaar, onafgezien van de toegestane betalingsvoorwaarden.

4.9 In geval van achterstallige betaling behoudt VANMARCKE zich het recht voor haar prestaties, hierbij inbegrepen nog niet geleverde orders en/of diensten, op te schorten, ongeacht of deze voortvloeien uit het huidige dan wel uit voorgaande of latere contracten en ongeacht waarop deze betrekking hebben, en deze pas te hervatten, vanaf de uitvoering van alle betalingen betreffende alle facturen, zijnde de integrale hoofdsom inclusief gebeurlijke intresten en schadevergoeding.

4.10 VANMARCKE heeft ingeval van wanbetaling de mogelijkheid om de goederen van de Klant die zij onder zich houdt, in te houden tot de uitvoering van alle betalingen, zijnde de integrale verschuldigde hoofdsom inclusief gebeurlijke intresten en schadevergoeding. VANMARCKE kan haar retentierecht eveneens uitoefenen ingevolge openstaande schulden van andere leveringen en prestaties dan deze betreffende de ingehouden goederen zoals bijvb. naar aanleiding van nog niet betaalde herstellingswerken.

4.11 Klachten m.b.t. de facturatie, goederen of diensten dienen de zetel van VANMARCKE te bereiken binnen de acht kalenderdagen na factuurdatum en dit bij aangetekend schrijven. Alle klachten na voornoemde termijn zijn niet ontvankelijk. De facturen worden als aanvaard beschouwd wanneer binnen de acht kalenderdagen na ontvangst geen schriftelijk bezwaar per aangetekend schrijven werd ingediend.

4.12 VANMARCKE behoudt zich tevens het recht voor om zonder enige schadevergoeding de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen ingeval van faillissement, kennelijk onvermogen alsook bij om het even welke wijziging aan de juridische of financiële toestand van de Klant.

4.13 Bij verlies van kredietwaardigheid (bv. faillissement, aanvraag tot WCO, invereffeningstelling, schuldenregeling, edm. of de dreiging hiermee) worden alle nog niet vervallen facturen onmiddellijk opeisbaar.

 

ARTIKEL 5. OVERMACHT

5.1 VANMARCKE is niet aansprakelijk voor de niet-uitvoering of gebrekkige uitvoering van haar verbintenissen ten gevolge van overmacht in de meest ruime betekenis van het woord, noch ten gevolge van gebrekkige uitvoering van eventuele onderaannemers of enige vorm van productieverlies. Ten niet-limitatieve titel kan vermeld worden: uitputting van de voorraad, vertragingen in of uitblijven van leveringen door leveranciers van een partij, tenietgaan van goederen ten gevolge van ongevallen, machinebreuk, staking of lock-out, brand, oproer, oorlog, epidemie, overstroming, hoog ziekteverzuim, elektrische, informatica-, internet- of telecommunicatiestoringen, beslissingen of interventies van overheidswege (met inbegrip van de weigering of annulering van een vergunning of licentie), en fouten of vertragingen te wijten aan derden. VANMARCKE is niet verplicht om het ontoerekenbaar en onvoorzienbare karakter van de omstandigheid die overmacht uitmaakt te bewijzen.

5.2 VANMARCKE behoudt zich het recht voor om de uitvoering van de bestelling uit te stellen tot de overmacht heeft opgehouden te bestaan ofwel de overeenkomst aan de omstandigheden aan te passen dan wel ze te verbreken. De Klant ziet uitdrukkelijk af van eventuele schadevergoeding.

5.3 In geval van een fundamentele wijziging van de economische omstandigheden dat tot gevolg heeft dat de uitvoering van de overeenkomst voor één van beide partijen een onredelijke of onevenredige last met zich meebrengt zullen de partijen in overleg treden om gezamenlijk een billijke aanpassing van de overeenkomst overeen te komen.

 

ARTIKEL 6. KLACHTEN

6.1 Om geldig te zijn, moeten de klachten met een ter post aangetekend schrijven gericht worden aan VANMARCKE binnen de acht dagen na de levering van de goederen en/of diensten, in een omstandig schrijven met duidelijke verwijzing naar de datum van de levering, voorzien van de nodige argumentatie en gedetailleerde bewijsstukken. Onder geen enkele omstandigheid zal de terugzending van goederen door VANMARCKE aanvaard worden, zonder ons voorafgaand en geschreven akkoord.  Het indienen van een klacht,  zelfs binnen de gestelde termijn, geeft de Klant niet het recht de betaling van vervallen bedragen uit te stellen.

ARTIKEL 7. GARANTIE EN AANSPRAKELIJKHEID

7.1 Garantie voor professionele Klanten: Overeenkomstig artikel 1641 e.v. Oud BW dient elke klacht of opmerking reeds aanwezig bij de levering uiterlijk binnen de 8 dagen na levering aangetekend te worden gemeld; en wanneer het een verborgen gebrek betreft onmiddellijk bij de ontdekking en uiterlijk binnen de 8 dagen na ontdekking ervan en uiterlijk binnen het jaar na levering, dit op straffe van verval. Op occasie- en democomputers is er geen enkele garantie tenzij uitdrukkelijk anders vermeld: deze computers worden aanvaard in de staat waarin ze zich bevinden.

VANMARCKE garandeert dat wanneer u van computer verandert, de ingebrachte gegevens in uw computer kunnen worden overgezet op de nieuwe computer, mits deze bij VANMARCKE werd aangekocht (zowel oude als nieuwe computer).  In geen geval vallen kosten voor het ont-virussen onder deze waarborg.

Een nieuw aangekocht toestel heeft een bepaalde fabriekswaarborg: dit wil zeggen dat de fabrikant beslist of het om een waarborg gaat of niet  en hoever de waarborg strekt. Deze waarborg omvat het herstellen van de hardware van het toestel volgens de bepalingen van de fabrikant, nooit het heropladen van de software; herinstallatie van software gebeurt aan het lopende tarief. De fabrikant dekt zelden de transportkosten en de uurlonen van onze techniekers enkel het defecte onderdeel wordt geruild, dus vallen de genoemde kosten ten laste van de Klant. Voor installatie van meer dan 6.000 euro, excl. btw neemt VANMARCKE de transport- en loonkosten op zijn rekening gedurende de eerste drie maand na de levering, daarna wordt de gewone regel gevolgd tenzij heel uitdrukkelijk vermeld. De Klant moet indien gevraagd de garantie kunnen bewijzen d.m.v. factuur of garantiebewijs. De originele verpakking is vaak noodzakelijk om erkenning te krijgen van de fabriekswaarborg. Het is dus duidelijk dat VANMARCKE geen waarborg geeft op hardware en diens stuurprogramma’s, besturingssystemen enz…  Er worden dus ook verplaatsingskosten en/of huurkosten voor tijdelijk gebruik van toestellen aangerekend. Voor professionele installaties is het aangewezen een onderhoudscontract af te sluiten. Een onderhoudscontract heeft verschillende voordelen o.a. zeer snelle interventie (binnen de 8 werkuren - tenzij overmacht) gratis tijdelijke vervanging, enz....  en in geval van hardwarepanne wordt een oplossing geboden door VANMARCKE - hetzij door vervanging of herstelling binnen de drie werkdagen tenzij overmacht. De Klant verklaart dat de apparatuur dient aangesloten te zijn aan een elektriciteitscircuit met een goede aarding, en aangesloten op een aparte leiding, speciaal voorzien voor de apparatuur en vooral op hetzelfde potentiaal. Zo niet, vervalt de garantie en alle verantwoordelijkheid van VANMARCKE voor het slecht functioneren van de hardware en de software. Wanneer door één of andere oorzaak (ook hardware panne) software opnieuw geladen moet worden, gebeurt dit aan de lopende tarief.

7.2 Wettelijke garantie voor Consumenten: De garantie voor nieuwe producten bedraagt tot twee jaar na levering (artikel 1649 e.v. Oud BW). Betreft het verkochte goed een tweedehands goed, dan geldt een garantieperiode van één jaar vanaf de levering. De normale slijtage van het tweedehands product op het ogenblik van de levering valt niet onder de garantie, net zomin als de onderdelen die redelijkerwijze worden vervangen binnen het jaar na aankoop. De garantie vervalt in ieder geval wanneer de Klant zelf herstellingen uitvoert of laat uitvoeren door derden, zonder voorafgaandelijke toestemming van VANMARCKE. In geval van een gebrek aan overeenstemming van het goed met hetgeen tussen partijen werd overeengekomen, dient de Klant VANMARCKE hiervan op de hoogte te brengen binnen een termijn van 2 maanden vanaf de datum waarop hij dit heeft vastgesteld, dit op straffe van verlies van het recht op enige tussenkomst vanwege VANMARCKE. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het conformiteitsgebrek heeft vastgesteld. 

7.3 De garantie vervalt in ieder geval indien de Klant herstellingen uitvoert of laat uitvoeren door derden, zonder voorafgaandelijke toestemming van VANMARCKE.

7.6 De verantwoordelijkheid van VANMARCKE tegenover de Klant, om welke reden dan ook, is beperkt tot de directe en voorzienbare schade aan het geleverde goed zelf, met uitsluiting van elke schade inzake gebruik of exploitatie, en beloopt maximaal de door VANMARCKE gefactureerde bedragen voor de levering of het gedeelte van de levering waarop de klacht betrekking heeft.

7.7 In geen geval kan VANMARCKE verantwoordelijk gesteld worden voor verlies van gegevens of data, noch staat VANMARCKE in voor de juistheid van documenten en bescheiden. In geval van  twijfel over de toepassing van sommige bepalingen is de Klant gehouden vooraf het advies in te winnen van VANMARCKE. Het herstellen van bestanden gebeurt aan de op dat ogenblik geldende uurtarief.

7.8 De buitencontractuele aansprakelijkheid van de hulppersonen van VANMARCKE (o.m. bestuurders, vertegenwoordigers, onderaannemers en werknemers) wordt uitdrukkelijk uitgesloten, voor wat betreft tekortkomingen tijdens de uitvoering van de overeenkomst, behoudens in geval van opzettelijke fout, zware fout of een fout die het leven of de fysieke integriteit van een persoon aantast.

 

ARTIKEL 8. HERROEPINGSRECHT CONSUMENT INGEVAL VAN VERKOOP BUITEN VERKOOPRUIMTE VANMARCKE

8.1 In het geval de Klant een Consument betreft en producten aankoopt van VANMARCKE buiten de verkoopruimten van VANMARCKE heeft de Klant een herroepingsrecht overeenkomstig de artikelen VI.67-74 van het Wetboek Economisch Recht.

8.2 Op basis van het herroepingsrecht kan de Consument binnen veertien (14) kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product, alsnog afzien van de aankoop. De Consument is niet gehouden tot betaling van een vergoeding of opgave van motief. 

8.3 Bij correct gebruik van het herroepingsrecht zal VANMARCKE de Consument spoedig terugbetalen, en zeker niet later dan veertien (14) kalenderdagen. VANMARCKE betaalt de Consument terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee deze de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij de Consument uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd. In ieder geval worden er voor de terugbetaling geen kosten in rekening gebracht. Opgelet! Indien de Consument gekozen heeft voor een leveringswijze die afwijkt van de goedkoopste standaard-leveringswijze, dan worden deze bijkomende leveringskosten niet terugbetaald.

8.4 De Consument die beroep wil doen op het herroepingsrecht moet dit steeds uitdrukkelijk, ondubbelzinnig en verplicht schriftelijk aan VANMARCKE meedelen. De Consument kan zich op dit recht beroepen aan de hand van een e-mail naar info@vanmarcke-computers.be. Deze mededeling moet binnen de veertien (14) kalenderdagen gebeuren vanaf de dag van (fysieke) ontvangst van de producten. In zijn mededeling moet de Consument verplicht volgende informatie vermelden: 

  • Datum van order, datum van ontvangst en datum waarop het herroepingsrecht wordt gebruikt; 

  • Naam en adres van de Consument; 

  • Handtekening van de Consument.

8.5 Vervolgens moet de Consument spoedig de desbetreffende producten terugsturen naar VANMARCKE en dit uiterlijk binnen veertien (14) kalenderdagen na de communicatie. De terugzending gebeurt slechts door middel van een erkende vervoerder. In ieder geval zal de Consument alle kosten en risico van de terugzending dragen. Zolang geen bewijs van terugzending is geleverd door de Consument heeft VANMARCKE het recht om de terugbetaling op te schorten. 

8.6 Indien de producten aangetast zijn door een waardevermindering die het gevolg is van het behandelen van de producten dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de producten vast te stellen, zal de Consument hiervoor verantwoordelijk zijn. VANMARCKE is gerechtigd om deze waardevermindering verhoudingsgewijs in rekening te brengen ten aanzien van de Consument. Dit evenwel pas nadat VANMARCKE zelf het initiële aankoopbedrag in zijn totaliteit aan de Consument heeft terugbetaald. 

8.7 Indien de Consument niet voldoet aan de bovenstaande voorwaarden is er sprake van een onrechtmatig gebruik van het herroepingsrecht. In dat geval zullen de producten teruggestuurd worden naar de Consument, voor eigen rekening en risico van de Consument. VANMARCKE verbindt er zich toe haar motieven duidelijk te communiceren aan Consument.

 

ARTIKEL 9. PRIVACY EN PERSOONSGEGEVENS

9.1 Alle persoonlijke gegevens die worden verstrekt door de Klant worden uitsluitend gebruikt in het kader van het uitvoeren van de overeenkomst door VANMARCKE. Deze gegevens zijn beveiligd ter bescherming en garantie tegen diefstal, hacking, vernietiging of falsificatie.

9.2 De gegevens van de Klant zijn alleen toegankelijk door personen die gemachtigd zijn ze te verwerken en dit uitsluitend in het kader van de opdrachten die de Klant heeft toevertrouwd.

 

ARTIKEL 10. GESCHILLENREGELING

10.1 Het Belgische recht is van toepassing op alle overeenkomsten en geschillen tussen VANMARCKE en haar Klanten.

10.2 In geval van geschil van welke aard ook, zullen alleen de rechtbanken van het rechtsgebied waartoe de zetel van VANMARCKE behoort, bevoegd zijn. 

© 2025 Vanmarcke Computers - BE0842.303.755 - maatschappelijke zetel: sint-idesbaldusstraat 29, 8630 Veurne

bottom of page